loading...
توسعه 360
amir بازدید : 43 یکشنبه 10 شهریور 1398 نظرات (0)

با پیشرفت تکنولوژی خیلی از کسب و کارها به دنیای مجازی و دنیای اینترنت روی آوردند و برای انتشار محتوایی که تولید می‌کنند و همچنین جذب مشتری از دیجیتال مارکتینگ استفاده کردند. اما به علت افزایش رقابت در زمینه های مختلف باید یک  پارامتری وجود داشته باشد که بتوانیم افراد و شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنیم و ببینیم که سود کدام کسب و کار اینترنتی بیشتر بوده است و با داشتن اطلاعات بیشتر می توانیم در جهت توسعه محصولات و تبلیغات چاره اندیشی کنیم.

 

یک مدل خیلی مناسبی توسط یک فرد به نام پورتر به اسم پنج نیروی رقابتی پورتر تعریف شد که در همه کسب و کارها به کار می آید و به آن ها کمک می کند که نقطه ضعف ها و نقطه قوت های خودشان را بشناسند و بتوانند نقاط قوت را تقویت کنند و نقاط ضعف را برطرف کنند و با استفاده از این روش استراتژی خوبی برای پیشبرد اهداف خود انتخاب کنند.

 

 نیروی های رقابتی پورتر

 

بر اساس نرخ بازده سرمایه به نسبت هزینه ای که در اول سرمایه‌گذاری خرج شده است مشخص می‌شود که کسب و کاری که راه افتاده تا چه قدر سودآوری داشته است.

این پنج نیروی رقابتی پورتر در دو دسته افقی و عمودی تقسیم بندی می شوند که سه منشاء آن در دسته افقی قرار می‌گیرند و دو منشا آن در دسته عمودی قرار می‌گیرند که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

 

سه منشا رقابت افقی

رقابت محصولات جایگزین

رقابت تازه‌واردان

رقابت بین رقبای فعلی

 

دو منشا رقابت عمودی

قدرت تامین‌کنندگان

قدرت خریداران 

 

 نیروی های رقابتی پورتر

 

رقابت محصولات جایگزین

آنچه مشتری ها را به خرید محصول های جدیدتر وا دارد و باعث می شود تفاوت قیمت ها را بپزیرند و حاضرند در ازای خرید محصولات جدید مبلغ بیشتری بپردازند کاملاً بستگی و بازار محصولات و محدود بودن جنس های جایگزین دارد. اگر در قیمت های نزدیک جایگزین مناسبی برای یک محصول نباشد یعنی که رقابت در آن زمینه خیلی زیاد نیست و بازار حساسی وجود ندارد.

عاملی که تعیین کننده ی تمایل خریداران برای محصولات جایگزین است میزان کاهش قیمت و سودی است که با این تغییرات و جابجایی‌ها نصیب آنها می‌شود و اگر جنس های جایگزینی در سطح قابل مقایسه وجود داشته باشد که قیمت کمتری داشته باشد و باعث شود که فرد به سود بیشتری برسد آن را انتخاب خواهند کرد پس در دنیای امروز که خیلی رقابت‌ها سخت و سنگین است باید بازار کار را طوری در دست بگیرید که محصول شما انتخاب بهتر و گزینه مناسب تر باشد.

 

 نیروی های رقابتی پورتر

 

تهدید ورود کسب و کار های تازه وارد

 ورود به هر صنعتی شما را به دنیای تازه ای وارد می‌کند که باید اطلاعات زیادی در مورد آن به دست بیاورید تا بتوانید عوامل تأثیرگذار را شناسایی کنید. برای افزایش بازده سرمایه در صنعت باید همه تلاش خودتان را بکنید که سودآوری شما بیشتر شود و سطح رقابت کاهش پیدا کند و شما جزو کسانی باشید که رقابت با شما برای سایر افراد تازه وارد تهدید به حساب بیاید و آنقدر کار شما قوی باشد که خیالتان از بابت داشتن مشتری هایتان آسوده باشد چون برای شما و قیمتی که در نظر گرفته اید به سادگی جایگزینی پیدا نخواهد شد.

 

 رقابت بین رقبای موجود

در قالب های مختلفی به رقابت بین کسب و کارها اشاره کردیم چون معمولاً چیزی که عملکرد کارها را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که کدام رقیب توانسته موفق عمل کند سودآوری کسب و کار است. بعضی ها حاضرند زیر قیمتی که مشخص است قیمت محصول خودشان را قرار دهند و کل صنعت را زیر سوال ببرند و دچار ضرر کنند فقط برای اینکه از بقیه رقبا پیشی بگیرند اما این روند کار درستی نیست.

 و یک نکته دیگر که باید برای رقابت با سایر کسب و کارها در نظر بگیرید این است که برای هر رقیبی شیوه مشخصی در پیش بگیرید چون ممکن است برای همه افراد و همه کسب و کارها یک روش جوابگو نباشد. چیزی که در این راه کمک می کند فقط و فقط اطلاعات به روز و بیشتر است.

 

 نیروی های رقابتی پورتر

 

قدرت چانه زنی خریداران

خرید و فروش محصولات در کسب و کارهای مختلف به عوامل متعددی بستگی دارد و یکی از چیزهایی که تاثیر زیادی در این خرید و فروش‌ها دارد قدرت چانه زنی نسبی و حساسیت قیمتی خریداران است در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

حساسیت قیمتی خریداران

اگر کالایی که شما ارائه می کنید در مقایسه با محصولات رقیب رفع نیاز بیشتری از مشتری ها بکند حساسیت قیمتی کمتر می شود زیرا مشتری متوجه می شود که با خرید محصول شما منفعت بیشتری نصیبش می شود.

ولی اگر این رفع نیاز قابل مشاهده نباشد و چشمگیر نباشد دیگر تفاوت قیمت ها خیلی به چشم می آید و حساسیت خریداران در مورد قیمت ها بیشتر می شود و طبیعتاً به سمت جنس ارزانتر خواهند رفت پس سعی کنید محصولی را ارائه دهید که کیفیت بالایی داشته باشد و در عین داشتن کیفیت بالا سود معقولی برای آن در نظر بگیرید زیرا مشتری متوجه می‌شود که با توجه به کیفیتی که به او ارائه می کنید تا چه میزان قیمت معقول است و اگر احساس کند که شما در کسب و کار به قدر کافی با آنها صادق نبوده اید به سراغ رقبای شما خواهند رفت.

 

 قدرت چانه زنی نسبی

وقتی که صحبت از این قضیه می شود یعنی میزان قدرت و گزینه‌هایی که برای معامله وجود دارد در نظر گرفته شده است. اگر خریدار یک محصولی آن را به صورت عمده خریداری کند یا تعداد مشتری‌های شما کم باشد قدرت چانه‌زنی نسبی خریداران بیشتر خواهد بود و در عین حال اگر خریداران اطلاعات زیادی در مورد محصولات شما داشته باشند خیلی بهتر می‌توانند چانه‌زنی کنند چون بهتر می‌دانند که جنسی که به آنها ارائه می‌کنید چه محدوده قیمتی می تواند داشته باشد.

 

 نیروی های رقابتی پورتر

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 88
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 105
  • بازدید ماه : 77
  • بازدید سال : 1,113
  • بازدید کلی : 7,657