loading...
توسعه 360
amir بازدید : 39 چهارشنبه 26 تیر 1398 نظرات (0)

این روزها خیلی از افراد می توانند وارد دیجیتال مارکتینگ شوند و کسب و کاری راه بیندازند یا تبلیغ کسب و کار خود را از این طریق انجام دهند، اما تنها عده ی معدودی از افراد هستند که می توانند در این راه موفق عمل کنند و به سود آوری برسند.

 

همیشه برای مدیریت صحیح روی یک مجموعه باید بتوانید به خوبی اجزای آن را بررسی و اندازه گیری کنید و برای این منظور لازم است که تعریف درستی از آن داشته باشید. برای مدیریت کسب و کار باید بتوانید معیارهایی که در آن تاثیرگذار هستند را اندازه گیری کنید تا بتوانید در صورتی که به میزان سطح دلخواه نرسیده بودید آن را بهبود ببخشید.

 معیار هایی که با استفاده از آنها می توانید کیفیت کارتان را اندازه گیری کنید را در اصطلاح KPI  می گویند. این واژه مخفف کلمات Key Performance Indicator است که به معنی شاخص کلیدی می باشد و این پارامتر قابل اندازه گیری بوده و مشخص می کند یک کمپانی تا چه حد به اهدافی که در نظر داشته، رسیده است.

 

KPI

 

بنابراین برای همه قسمت های بازاریابی دیجیتال هم باید یکی از این پارامترها را تعریف کنید تا بتوانید به هر قسمت به صورت جداگانه رسیدگی کنید تا بتوان این نقص ها را پیدا کنید و آنها را برطرف کنید تا زودتر به نتیجه مطلوب برسید و کسب و کارتان به سمت سوددهی حرکت کند.

 سئو هم یکی از مواردی است که در بازاریابی دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد و انتخاب صحیح و مناسب سئو برای یک محتوای با کیفیت یکی از قدم هایی است که شما را به سمت این موفقیت هدایت می کند. پس باید برای سئو هم یک KPI تعریف کنید و آن را ارزیابی کنید.

در واقع این بررسی های موشکافانه شاید در ابتدا کار زمان بر و خنثی به نظر برسد اما در طولانی مدت تاثیرات آن را در مقیاس وسیع مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد می کنیم در انتخاب KPI مناسب برای بررسی موفقیت در سئو، از متد SMART استفاده کنید.

 

SMART  برگرفته از 5 عامل است که داشتن تمام آن ها یکKPI خوب و مطلوب را تضمین میکند.

  • Specific : خاص

  • Measurable : قابل اندازه گیری

  • Attainable : قابل دستیابی

  • Relevant : مرتبط

  • Time-bound : مقید به زمان

 

KPI

 

شاید هنوز هم ذهنیت درستی از این فاکتور نداشته باشید در رابطه با این فاکتور باید بگوییم که اگر این شاخص به صورت درست انتخاب شده باشد باعث می‌شود که شما بهتر هدف را شناسایی کنید و در این راه با آگاهی بیشتر قدم بردارید.

در واقع باعث می‌شود که شما هدف مشخص و مطلوب را شناسایی کنید و ببینید که می خواهید در انتها به چه چیزی برسید و چه چیزهایی در مسیر حرکت شما باعث می شود شما به سمت موفقیت گام بردارید و کدام عوامل برعکس باعث شکست شما می شوند.

 

KPI های اشتباه برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو

با وجود اینکه بازاریابی دیجیتالی در ایران بسیار بحث داغی است و خیلی ها دست به کار شدند تا در این حوزه فعالیت کنند، اما کمتر کسی از اصول صحیح کار مطلع است و سئو کار پیچیده و سنگینی است کهKPI  های مناسبی برای بررسی آن انتخاب نمی شود و برای انتخاب یکKPI خوب باید به یکسری موارد توجه شود که در ادامه بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد.

 

KPI

 

رتبه الکسا

خیلی از افراد به این رتبه توجه می کنند، غافل از اینکه بدترین فاکتوری که برای KPI یک سئو انتخاب می شود، رتبه الکسا وب سایت است. در حالی که اصلا رتبه الکسا ارتباطی به سئو ندارد و فقط یک ابزار برای تخمین میزان بازدیدکننده وبسایت ها است که اعتبار ویژه ای هم ندارد که روی آن حساب کنید تا ملاکی براس سنجش شما باشد.

خیلی از افراد آماتور هم می توانند با چند هک و دستکاری کوچک کاری کنند که این رتبه ها بهتر شود و گول زننده و غیر واقعی باشد. با انتخاب رتبه الکسا برای سنجش سئو شاید به صورت ظاهری به انچه می خواستید برسید اما در واقع هیچ سود و موفقیتی در کار شما نخواهد آمد.

 

رتبه اول گوگل برای کلمات کلیدی اشتباه

خیلی از افرادی که در مسند کارفرما قرار دارند بدون داشتن علم به انجام کاری اصرار در انجام آن دارند. مثلا اصرار میکنند که رتبه برتر گوگل در یک سری کلمه های نادرست را به آن ها بدهید. اصلا انتخاب کلمات سئو کار متخصص این حرفه است و نه کارفرما!

در ضمن هیچکسی هم نمیتوانند بگوید من انقدر در سئو حرفه ای هستم که اگر تولید سئو را به من بسپارید رتبه اول را خواهید گرفت. این حرف ادعای پوچی است که بعدا در نتیجه شما را حسابی مایوس می کند.

اصلا کسب رتبه برتر گوگل موفقیت محض نیست. گاهی اوقات همین که شما در صفحه اول باشید کفایت میکند که به آن هدف دلخواه برسید. پس به فردی که به عنوان متخصص سئو برای شما کار می کند اعتماد کنید و در انتظار نتیجه باشید.

 

 دامین آتوریتی، پیج آتوریتی

خیلی از مواقع پیش می آید که اسم بعضی چیزها در بین مردم خوب در می رود و باعث اصرار بر روی آن می شود. مثلا بعضی از کارفرماها که اندک دانشی در زمینه سئو دارند اخبار درست و غلطی درباره دامین آتوریتی و پیج آتوریتی شنیده اند و فکر می کنند این دو پارامتر خیلی مهم است. حتی این تصور را دارند که هر چه دامین آتوریتی بیشتر باشد، رتبه سایت در گوگل بیشتر خواهد بود و فروششان هم بیشتر می شود.

اما این یک تفکر غلط است و دامین آتوریتی ارتباطی به گوگل ندارد و فقط یک پارامتر تخمینی ارائه شده از سمت سایت Moz است. در اصل دامین آتوریتی یکی از عوامل موثر در رتبه بندی هست اما نمی شود به عنوان یک KPI مناسب برای سنجش موفقیت در سئو از آن اتفاده کرد.

 

تعداد بک لینک ها

تصور عامه افرادی که در دیجیتال مارکتینگ دستی دارند این است که سئو یعنی ساخت لینک های بیشتر (لینک بیلدینگ)، اما ایین موضوع کاملا از ریشه اشتباه است و خیلی از سایت های ایرانی برای ارتقا یافتن، نیاز به لینک سازی ندارند و اگر هم دارند این تعداد لینک نیست که رتبه سایت را مشخص می کند و کیفیت حرف اول را می زند.

 

KPI

 

KPI های صحیح برای سنجش موفقیت در سئو

همیشه سعی کنید قبل از تعریفKPI  برای یک پروژه سئو چند عامل را مد نظر داشته باشید. اول اینکه از یک KPI تنها استفاده نکنید و چند معیار را با هم درنظر بگیرید. مثلا اگر فقط KPI خود را تعداد کلیک تعیین کنید، ممکن است در کسب و کاری که در حال حاضر در دست دارید این فاکتور به تنهایی جوابگو نباشد. و همیشه با توجه به کاری که در دستتان استKPI  تعریف کنید.

مثلا فاکتوری که برای یک سایت خبری اهمیت دارد بازدید افراد از ان است و برای یک وبسایت فروشگاهی مهم تعداد بازدید ها نیست و فروش محصولات هدف آنها است. پس در مورد سایت خبری فاکتور تعداد کلیک انتخاب مناسبی است و برای فروشگاه هم تعداد فروشKPI بهتری بود.

 

تعداد کلیک (CLICKS)

سئوی مناسب معمولا با بالاتر رفتن ترافیک وبسایت همراه است و برای هر کلمه ای افزایش جایگاه داشته باشید خودبخود ترافیک ورودی به سایت شما هم زیادتر می شود و می توانید تعداد کلیک های دریافتی از گوگل را به عنوان یک KPI مناسب تعریف  کنید. اما توجه کنید که باز با کار شما هماهنگ باشد و از آن به تنهایی استفاده نکنید.

 

KPI

 

نرخ کلیک (CTR)

علاوه بر تعداد کلیک، نرخ کلیک یا CTR هم عامل مهمی است که باید آن را نیز به عنوان KPI تعریف کنید. یادتان هست در مورد نقص تعداد کلیک چه گفتیم؟ این نرخ کلیک این توانایی را دارد که آن نقش را بپوشاند و تکمیل کننده تعداد کلیک باشد.

یعنی در صورتی که شما کسب و کار فصلی داشته باشید و با افت ایمپرشن تعداد کلیک هم ککتر از قبل بشود، نرخ کلیک ثابت خواهد ماند که این قضیه بیانگر این است که شما کار سئو را به خوبی انجام داده اید. اما مراقب باشید که اگر نرخ هم همزمان کم شد یعنی سئو شما موفقیت آمیز نیوده است.

 

میانگین جایگاه در کلمات کلیدی هدف (AVERAGE POSITION)

سعی کنید با اطلاعات خود و با همفکری کارفرما لیستی از کلمات کلیدی را تعریف کنید و چون اغلب هدف پروژه های سئو بالاتر رفتن رتبه در کلمات کلیدی تعیین شده است پیشنهاد می کنیم برای انتخاب یک KPI مناسب، میانگین جایگاه کلمات هدف در گوگل را در نظر داشته باشید.

همیشه اول کار جایگاه همه ی کلمه های کلیدی هدف را در نتایج گوگل استخراج کنید و میانگین آنها را در نظر بگیرید. در انتهای پروژه هم باز این کار را انجام بدهید. اگر این عدد بیشتر شده بود که خب به ای معنی است که شما توانسته اید سایت را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.

 

افزایش میزان فروش

پیش تر اشاره کردیم که شاخص ها باید با توجه به نوع کسب و کار انتخاب شوند. به طور مثال برای وبسایت های فروشگاهی، بهترین KPI میزان فروش آن ها می باشد زیرا کارفرما معمولا تاثیر این KPI را به خوبی می تواند در کسب و کار و فروش و سود دهی محصولش حس کند.

 

KPI

 

تعداد پرشدن فرم تماس یا تماس تلفنی

در مورد یکسری از کسب و کارها شیوه فعالی به این صورت است که از وبسایتشان فقط تماس تلفنی یا پر کردن فرم تماس می خواهند. که برای آن ها یکی از بهترین KPI ها، تعداد همین فرم های تماس یا تعداد تماس تلفنی است. و همین که زنگ خور این سایت ها زیاد شود یعنی کار موفقیت آمیز بوده است.

 

 KPI های نسبی

از دیگر مواردی که در مورد کارهای سطح بالاتر می توانید به عنوان KPI های نسبی استفاده کنید میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سرعت ایندکس صفحات سایت  (Index Rate)

  • زمان حضور کاربر در صفحه  (Average Session Duration)

  • نرخ پرش  (Bounce Rate)

  • بازدیدکننده های بازگشتی  (Returning Visitors)

  • میزان جستجو نام برند  (Brand Search)

البته این موارد فقط به سئو بستگی ندارند و بهتر از این ها در مورد جاهایی استفاده کنید که اطلاعات کارفرمای شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ قوی تر باشد.

 

KPI

 

 KPI های فنی

اگر موقعیتی که در آن مشغول به کار هستید خیلی کادر قوی و تکمیلی دارند این  KPI ها هم پیشنهاد می شود:

  • HTML Improvement

  • Mobile Usability

  • Index Stat

  • Crawl Errors

  • Structured Data

  • GTMetrix

  • Light house

 خیلی از کسانی که در کادرهای ضعیف تر مشغول به فعالیت هستند تاثیر برطرف کردن خطاهای مربوط به کراول کردن، افزایش سرعت سایت یا بهینه کردن برای گوشی های موبایل را نمی دانند و برای همین این موارد به آن ها پیشنهاد نمی شود و فقط در جاهایی که یک کادر قوی و با اطلاعات بالا در راس کار هستند گزینه های مناسبی خواهند بود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 88
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 64
  • بازدید ماه : 214
  • بازدید سال : 1,250
  • بازدید کلی : 7,794