loading...
توسعه 360
amir بازدید : 52 پنجشنبه 29 فروردین 1398 نظرات (0)

دیجیتال مارکتینگ شامل زیر مجموعه های مختلفی است که یکی از  مهم ترین آن ها بازاریابی محتوا است که تصمیم داریم در این مقاله به طور مفصل در این مورد صحبت کنیم. با پیشرفت تکنولوژی و حرکت به سمت عصر دیجیتال بازاریابی محتوا مفهوم خاصی پیدا کرده است و به یک وسیله پر قدرت و یک رشته قابل توجه تبدیل شده و کسانی که در زمینه های دیجیتال فعال هستند به این بازاریابی محتوا توجه ویژه‌ای دارند.

 

استارت آپ               بازاریابی اینترنتی              بازاریابی محتوا           بازاریابی محتوا 

 

بازاریابی محتوا

 

 تعریف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا با بازاریابی فضای مدیریت متفاوت است و وقتی اسم مارکتینگ به میان میاید صحبت از فروش است. خیلی از افرادی که پا به این زمینه گذاشتند بعد از مدتی که حرفه ای تر می شوند تعریف خاصی را ارائه می دهند و از دید خودشان به این موضوع نگاه می کنند.

به طور مثال اولین افرادی که در این زمینه تعریفی ارائه کردند ست گادین و جو پولیتزی بودند که هیچ کدام از آنها اصراری برای جدا کردن مفاهیم بازاریابی و فروش ندارند.

تعریف بازاریابی محتوا از دید جو پولیتزی این است که " بازاریابی محتوا فرایندی در کسب و کار است که به تولید محتوای گیرا و مجاب‌کننده و توزیع آن برای جلب توجه، جذب و درگیرکردن یک گروه مشخص هدف از مخاطبان، با هدف برانگیختن اقدام‌های سودآور در مشتریان می‌پردازد."

 

بازاریابی محتوا

 

بازاریابی محتوا بیشتر از همه روی تولید محتوای سودمند تمرکز دارد که شما با استفاده از این محتوا میتوانید مخاطبان را به سمت کار و حرفه ی خود جذب کنید تا بتوانید نهایتا یک مشتری سودآور تولید کنید.

بازاریابی محتوا یک فرآیند بلند مدت است و برای بازاریابی کسب ‌و کار شما اهمیت زیادی دارد. تمرکز اصلی در بازاریابی محتوا روی این است که رسانه ایجاد کنیم، نه اینکه رسانه‌های دیگران را اجاره کنیم و بابت آنها هزینه بپردازیم.

در حال حاضر، بیشتر از 85 درصد از برندها از استراتژی بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند. حدود 60 درصد از بازاریابان در سال 2017 ادعا کردند که با استفاده از بازاریابی محتوا، عملکرد موفق‌تری داشته‌اند. پیش‌بینی می‎شود که بودجه بازاریابی محتوا در سال 2019 به 300 میلیارد دلار نیز خواهد رسید. این موضوع، اهمیت و تاثیرگذاری بازاریابی محتوا را مشخص می‌کند.

 

بازاریابی محتوا

 

برای اینکه دید بازتری در مورد این مفاهیم داشته باشید، شاید بد نباشد که با چند نمونه از محتواهای قابل استفاده در بازاریابی محتوا آشنا شوید. به طور مثال کتاب یا کتابچه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی یک محصول ارائه می‌کند نمونه ای از این مفهوم است یا مصاحبه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی یک کتاب ارائه می‌کند و به نقد آن کتاب می‌پردازد. همچنین فیلم ویدئویی یکی از جلسات یک دوره‌ی آموزشی چند جلسه‌ای که به صورت رایگان یا با قیمت مشخص، به دیگران عرضه می‌شود زیرا در بازاریابی محتوا، تعهد نداریم که محتوای مورد استفاده برای بازاریابی را رایگان عرضه کنیم. قیمت، یک انتخاب است. یا حتی یک فیلم یا کتاب به تبلیغ یک بحث اخلاقی یا مذهبی می‌پردازد و یا پادکست هایی که یک مشاور خانواده تولید می‌کند تا مخاطبان بیشتری، نام او را بشنوند و با او به عنوان یک متخصص آشنا شوند.

پس در نظر داشته باشید که بازاریابی محتوا تنها محدود به بازاریابی با استفاده از محتوای دیجیتال نیست و حتی قبل تر از عصر دیجیتال هم وجود داشته و پیشینه ی طولانی دارد.

 

بازاریابی محتوا

 

دلایل پیشرفت و رونق بازاریابی محتوا

اگر از ابتدای صحبت ما را همراهی کرده باشید بعید نیست برایتان سوال پیش بیاید که اگر این قدمت طولانی برای بازاریابی محتوا ذکر می شود، پس چرا فقط چند سالی است که بین مردم بیشتر باب شده و موفق تر شده است؟

البته که این امر دلایلی داشته است و شما این حق را دارید که از آنها آگاهی داشته باشید.

 

بازاریابی محتوا

 

کاهش هزینه‌ی نشر محتوا

تقریبا همه ی افراد به تنهایی یا گروهی میتوانند یک ناشر باشند و مهم‌ترین هزینه‌ برای این‌ کار هم فقط ً زمان است. مثلا راه‌اندازی یک اکانت در شبکه های اجتماعی، هزینه‌‌ای ندارد و لازم است شما فقط زمان بگذارید و آن را هدایت کنید.

یا حتی راه‌اندازی یک وب‌سایت نسبت به هزینه‌ی اجاره کردن رسانه‌های سنتی (مثلاً رادیو، تلویزیون، مجله و بیلبورد) خیلی کم هزینه تر است. ولی اگر ده سال پیش تصمیم داشتید یک کلیپ تبلیغاتی یک دقیقه‌ای درباره‌ی کسب و کارتان تهیه و منتشر کنید که افراد زیادی آن را ببینند باید هزینه ی زیادی پرداخت می کردید اما امروزه این کلیپ ها را با هزینه‌ای بسیار کمتر می‌توانید برای همان صدهزارنفر نمایش دهید. البته تمام صحبت های ما در خصوص هزینه‌ی انتشار و توزیع محتوا بود و حرفی از هزینه تولید محتوا نزدیم.

 

بازاریابی محتوا

 

افزایش دسترسی به اینترنت و استفاده از کامپیوتر و موبایل

برای اینکه به این محتوا دسترسی داشته باشید و بخواهید از آن استفاده کنید باید به اینترنت، کامپیوتر، موبایل و سایر ابزارهای ارتباط دیجیتال دسترسی داشته باشید. تا چند سال پیش دسترسی مردم به این فضا خیلی خیلی کمتر از الان بود و ابزارهای بازاریابی دیجیتال خیلی محدود تر از زمان حال بود و اگر شما برای رونق کسب و کارتان، تبلیغ تلویزیونی درست نمی کردید یا در روزنامه‌های پرمخاطب آگهی منتشر نمی‌کردید نمیتوانستید مشتری زیادی به سمت خود جذب کنید. اما برعکس در زمان حال دیگر کمتر کسی به دنبال تبلیغات این چنینی است و خیلی از محصولات از طریق وب، موبایل و شبکه های اجتماعی تبلیغ می شوند.

 

بازاریابی محتوا

 

مشتری مداری برای تصمیم‌گیری و خرید

از جمله مهم ترین مواردی که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد بحث مدیریت بازاریابی است. زیرا مشتری امروز، به علت رقابتی شدن بسیاری از صنایع، در مقایسه با مشتری‌های سنتی قدیم، می‌خواهد تسلط بیشتری بر فرایند خرید محصول داشته باشد. البته این جریان فقط به مشخصات و ویژگی‌های محصول محدود نمی شود و فرایند تولید محصول هم در این حیطه قرار دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید افرادی که این محصولات را خرید میکنند تا اندازه میتوانند پیگیر و حساس باشند. مثلا برای بسیاری از خانم‌ها مهم است که محصولات آرایشی‌شان، در فرایند تولید روی حیوانات تست نشده باشد. یا برای مشتریان پوشاک، مهم است که محصولاتی که می‌خرند، توسط کودکان خردسال تولید نشده باشد.

 

بازاریابی محتوا

 

بالا رفتن هزینه ها در حوزه رسانه‌های سنتی

با وجود کاستی ها در رسانه های سنتی جالب است بدانید که در چند سال گذشته خیلی از رسانه‌های سنتی، گران‌تر از قبل شده‌اند. با این اوصاف که تاثیر آن‌ها هم به خاطر همه گیر شدن رسانه‌های جدیدتر، کمتر شده یا حداقل می‌توان با اطمینان گفت که سهم کمتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند پس کاملا طبیعی است که با این اوصاف بازاریابی محتوا به عنوان ابزاری تاثیر گذار و قابل ردیابی که قیمت کمی هم دارد مخاطبان زیادی را به سمت خود می کشاند.

 

بازاریابی محتوا

 

نکات مهم در بازاریابی محتوا

در نهایت بهتر است بگوییم که برای بازاریابی محتوا همیشه به این عوامل توجه ویژه داشته باشید و از آن ها غافل نشوید:

  • در نوشتن محتوی از داستان‌سرایی استفاده کنید.

  • با مخاطبین و مشتری های خودتان صادق باشید و شفافیت داشته باشید.

  • اگر ممکن بود در بعضی از موقعیت‌ها از ترفند شخصی‌سازی استفاده کنید.

  • سعی کنید همیشه کیفیت را به کمیت ترجیح بدهید، هر چند داشتن هر دو آن ها با هم خیلی بهتر است.

  • هرگز از محتواهای بصری و دیداری غافل نشوید.

 

بازاریابی محتوا

 

اهداف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به طور کلی چند هدف را دنبال می کند که به صورت خلاصه و مفید در مورد بعضی از آنها صحبت می‌کنیم. از جمله اهدافی که  بازار محتوا دنبال می کند بالا رفتن آگاهی در مورد انواع مختلف برند ها می باشد و همچنین بالا بردن اطلاعات در مورد محصول های مختلف می باشد. همچنین باعث افزایش موقعیت ها می شود و یک سیستم اعتماد و وفاداری را ایجاد می کند که در نهایت باعث افزایش فروش و جذب مشتری های دائمی می شود.

 

اهداف بازاریابی

 

مزایای بازاریابی محتوا

همانطور که گفته شد بازاریابی محتوا اهداف مختلفی دارد و در کنار این اهداف و در نتیجه آنها یک سری مزایا وجود دارد و رسیدن به این مزایا فقط با تولید محتوای با کیفیت ممکن می شود و بعد از اینکه این محتوا تولید شد باید در جاهایی که می دانید به اشتراک بگذارید.

از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افتادن نام برند شما بر سر زبان ها و جذب مشتری ها به سمت شما

  • مشتریهای دائمی و طولانی مدت

  • مشتری هایی که به شما عتماد دارند و میتوانید روی آن ها حساب کنید

  • روز به روز قدرت شما در این زمینه بیشتر می شود

  • کم کم به یک قطب حرفه ای در زمینه ی کاری خود تبدیل می شوید

  • بازدید کنندگان سایت های شما بیشتر می شود (ترافیک سایت)

  • تشویق مشتری ها به سمت خرید با تصمیم گیری های به موقع

  • ایجاد ارزش و افزایش رونق کسب و کار

 

 بازاریابی محتوا

 

نکات بازاریابی محتوا

ایجاد یک محتوای با کیفیت کار چندان ساده ای نیست زیرا باید فاکتورهای مختلفی را برای این محتوا در نظر بگیرید. محتوایی که در نهایت تولید می شود باید بتواند مخاطبان را به سمت خود جذب کند و جایگاه خودش را در بین رقبا محکم کند.

 چند نمونه از نکاتی که بهتر است برای تولید محتوا به آن دقت کنید را به صورت خلاصه نام می بریم:

  • محتوایی که در دست دارید را برای چه افرادی تولید می‌کنید؟

  • این محتوا چه سودی برای مخاطبان و مشتری های شما دارد و تصمیم دارید کدام مشکل از او را حل کنید؟

  • محتوای تولیدی شما از چه راهی قرار است از بقیه سرتر باشد و به قولی منحصربه‌ فرد باشد؟

  • این محتوا قرار است در چه فرمتی تولید ‌شود؟

  • محتوای تولیدی قرار است در کجا منتشر ‌شود؟

  • مدیریت شما برای انتشار این محتواها در فضاهای مختلف چیست؟

 

 بازاریابی محتوا

 

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی

گسترش فعالیت های شبکه های اجتماعی  باعث شده است که فضای رقابتی جدیدی در بین کسب و کار ها بوجود بیاید و برای اینکه شما بتوانید در شبکه های اجتماعی کار خود را ثابت کنید باید تولید مناسب داشته باشید.

 اگر شما بتوانید تولید محتوای مناسب داشته باشید و شبکه های اجتماعی را در دست بگیرید، متوجه رونق کسب و کار خود خواهید شد، زیرا این روزها مردم برای هر نیاز ریز و درشت خود به سراغ این شبکه ها می روند و به دنبال پاسخی برای نیاز های خود می گردند.

 

تولید محتوایی که بر روی مخاطب تأثیرگذار باشد یکی از گام های اصلی در این پیشرفت است. برای این کار لازم است بدانید که مخاطبان شما کدام دسته از افراد جامعه هستند و مطابق با میل و سلیقه آن ها عمل کنید.

 

 بازاریابی محتوا

 

بعد از آن باید به فکر بهبود کیفیت محتوا باشید و بازخوردها را در نظر بگیرید و در جهت بهتر شدن آن تلاش کنید.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد میزان دسترسی کاربران را افزایش دهید و سعی کنید ترافیک وب سایت را بالا ببرید تا سایت بالا بماند و ارزشش هر روز بیشتر شود.

شما میتوانید برای کسب موفقیت بیشتر توسط فالورها تولید محتوی داشته باشید. یعنی فالوورهای خودتان را تشویق کنید از هشتگ مشخصی استفاده کنند و بعد پیگیر باشند. همچنین جایگاه صفحه‌ی خودتان در اینستاگرام و فیسبوک مدام چک کنید. و آلِرت‌های گوگل را برای نام شرکت خود تنظیم کنید. همچنین روی پلتفرم گوش دادن به تفکر و دیدگاه جمعی سرمایه‌گذاری کنید.

 

 بازاریابی محتوا

 

تاریخچه بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا تاریخچه بسیار طولانی دارد و محدود به یک سال و دو سال نیست. بلکه از سال های بسیار قبل هم بازاریابی انجام می شد اما نه به شکل امروزی. تقریبا از سال 1890 هم بازاریابی انجام می شده است. اما امروزه بیشتر بازاریابی محتوا آنلاین انجام می شود و افراد زیادی را به سمت خود جلب کرده است. یکی از مهمترین کارهایی که باید برای بازاریابی محتوا انجام داد دسترسی به کلید واژگان صحیح است.

این مرحله آن قدر اهمیت دارد که حتی اگر مقداری از سرمایه اولیه شروع کاری را هم به آن اختصاص دهید پشیمان نخواهید شد و به سمت موفقیت پیش خواهید رفت و چند برابر آن هزینه اولیه به شما بر میگردد.

 

 بازاریابی محتوا

 

دوره بازاریابی محتوا

اهمیت این موضوع باعث شده است که خیلی از افراد در صدد یادگیری اصول تولید محتوای کارآمد باشند و درا ین زمینه هزینه های زیادی هم پرداخت میکنند. در مقابل افرادی که در این کار حرفه ای هستند می توانند با دوره های آموزشی برای افراد علاقمند از این راه کسب در آمد داشته باشند.

 

 بازاریابی محتوا

 

از این رو دوره های آموزشی مختلفی در این زمینه برگزار می شود که شما می توانید اصول مورد نیاز را در آن ها یاد بگیرید. تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت مهمترین هدف در این دوره ها است و با پیاده سازی آن می توانید مشتری های واقعی و دائمی را برای خودتان داشته باشید و هر روز شاهد روانه شدن سود بیشتر به سمت کسب و کار خود باشید.

برخی از سرفصل های دوره بازاریابی محتوایی که توسط سازمان های مختلفی برگزار می شود به شرح زیر است:

  • محتوادانی

  • آشنایی با مفهوم واقعی بازاریابی محتوایی

  • تفاوت بازاریابی محتوایی با مفاهیم مشابه

  • چرایی بازاریابی محتوایی

  • نقش مکمل تبلیغات و بازاریابی محتوایی

  • مفهوم بازارِ محتوا

  •  محتوارانی

  • بازاریابی محتوایی به مثابه پروسه، نه پروژه

  • آموزش هدف‌گذاری برای محتوا

  • ویژگی‌های یک هدف درست

  • اهداف سه‌گانه در بازاریابی محتوایی

  • ابزار «بریف» و نقش آن در رسیدن به اهداف محتوایی

  • محتوای خوب، محتوای بد و محتوای درست

  • ساختار استاندارد بریف محتوا

  • پادشاهی محتوا

  • کپی‌رایتینگ و تولید محتوا

  • انواع و قالب‌های محتوا

  • تاثیر فرم بر محتوا

  • ساختار استاندارد مقاله‌نویسی (مقاله پنج بخشی)

  • نکات تیترنویسی

  • برگه تقلب درست‌نویسی

  • محتواپراکنی

  • انتشار محتوا

  • مفهوم هدایت بین‌رسانه‌ای

  • محتواسنجی

  • سنجش موفقیت برنامه محتوایی

  • گوگل آنالیتیکس برای بازاریابان محتوایی

  • محتواداری

  • راه‌اندازی تیم بازاریابی محتوایی

 

 بازاریابی محتوا

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 88
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 100
  • بازدید ماه : 250
  • بازدید سال : 1,286
  • بازدید کلی : 7,830